1

مركز زيبايي الماس

جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

1

۴۲ بازديد

امروزه پزشكان روشها و مواد مختلفي را براي بازگرداندن جواني و شادابي به ظاهر شما پيشنهاد مي كنند. روشهاي تزريقي يكي از شايعترين روشها و چربي يكي از شايعترين موادي است كه براي اين منظور استفاده مي شود. مانند ساير روشهاي تزريقي چربي باعث كاهش يا برطرف شدن چين و چروكها مي شود. چربي را مي توان در حجم بيشتر در مقايسه با ساير فيلرها استفاده كرد، اين به معناست كه تزريق چربي مي تواند علاوه بر برطرف كردن خطوط ناشي از پيري ، خطوط اطراف چشمها، صورتي پرتر و جوانتر و نماي بهتر و پوست صافتر را ايجاد كند. تزريق چربي به لايه هاي عمقي بافت صورت، ظاهر لاغر و استخواني صورت را كه اغلب در اثر افزايش سن ايجاد مي شود از بين مي برد.

 

 تاريخچه

 

اگر چه رواج تزريق چربي يك پيشرفت نسبتا جديد در جراحي پلاستيك است، اما ايده تزريق چربي جديد نمي باشد. در سال 1893 اتوگرافت چربي آزاد  براي پر كردن نواقص بافت نرم مورداستفاده قرار گرفت. استفاده از چربي شكمي خود فرد براي اصلاح نواقص ناحيه فك تحتاني و چانه در سال 1909 گزارش گرديد.

 

در اوايل قرن بيستم تلاشهايي براي اصلاح ساير موارد، نظير آتروفي نيمه صورت و نواقص پستان صورت گرفت، اما توسعه روش تزريق چربي صورت تا اوايل دهه هشتاد (يعني زماني كه عمل ليوساكشن رواج يافت) به تاخير افتاد.

 

Illouz در سال 1984 انتقال چربي بدست آماده از طريق ليوساكشن را گزارش كرد.

 

در سال 1986 Ellenbogen استفاده از انورگرافت چربي آزاد رادر اصلاح نواقص آتروفيك و بدنبال تروهاي صورت گزارش كرد.

 

با اصلاحات انجام شده در تكنيك ، تزريق چربي بعنوان روش انتخابي براي برطرف كردن بسياري از مشكلات شامل اسكارهاي صورت، برجسته سازي و چين چروك صورت مطرح گرديده است.

 

 تزريق چربي چيست؟

 

تزريق چربي (يا انتقال چربي) به روشي اطلاق مي شود كه در آن چربي از شكم و يار نواحي بدن فرد گرفته شده و به صورت (يا به ساير نواحي مورد نظر فرد) تزريق مي شود. هدف از اين روش اضافه كردن حجم صورت، لب ها، باسن و يا دستها مي باشد كه باعث مي شود نماي آن پرتر و جوانتر شود. تزريق چربي مي تواند فرورفتگي صورت و بعضي از انواع اسكار را پر كرده و باعث بهبود ظاهر آنها شود. تزريق چربي صورت، از طريق ايجاد  پُري و برآمدگي ، باعث درجاتي از ليفت در بافت صورت مي شود. تزريق چربي ممكن است به تنهايي يا همراه با ساير روش هايي مانند ليفت صورت يا ابرو انجام شود.

 

 علل تغييرات پوست و بافت نرم كدامند؟

 

 پيري پوست خود را با كاهش ضخامت ، انعطاف پذيري و چسبندگي به بافتهاي زيرين نمايان مي سازد. در اپيدرم تعداد ملانويستها و سلولهاي لانگرهانس كاهش مي يابد. با از بين رفتن ماده زمينه اي (ground substance) فيبرهاي الاستيك و كلاژن ، درم آتروفيه مي شود.

 

 تماس با نور آفتاب باعث آسيب مشخص و واضح به پوست مي شود. مشخصه آسيب ناشي از نور آفتاب الاستوزيس مي باشد(يعني رسوب الياف الاستيك ضخيم شده و نامنظم كه بطور نسبي تخريب شده اند)

 

 مصرف سيگار باعث ايجاد تغيراتي در پوست مي شود.

 

 اسكار ناشي از تروما، آكنه و حركات تكراري عضلات زيرپوست منجر به تغييرات هستيولوژيك قابل پيش بيني مي شود.

 

 هنگام ترميم زخم اگر لبه هاي زخم به خوبي به سمت بيرون برآمده نشوند، منجر به اسكار فرورفته مي شود.

 

 نوسانات مكرر وزن نيز مي تواند منجر به ايجاد چين و چروك شود.

 

 زمينه هاي ژنتيك

 

 موارد كاربرد تزريق چربي كدامند؟

 

 

1.     آتروفي چربي ناشي از افزايش سن در نواحي خطوط  خنده  خط اخم، پلك و اطراف كاسه چشم و ناودان اشكي

2.     درمان نواقص مادرزادي نظير آتروفي همي فاسيال (نيمه صورت)

3.      تروماهاي صورت و اندامها ، پركردن بعضي از انواع اسكار و بهبودي ظاهر آنها

 

4.      صدمات حاد ومزمن بافت نرم

 

5.     برجسته سازي باسن (كه به آن Brazilian  bult lift مي گويند)

 

6.      براي پشت دست به منظور ايجاد ظاهري پرتر و جوان تر براي دست

 

7.      بازسازي سينه

 

8.     برجسته سازي اجزاي صورت بويژه لب ها

 

 

 كانديد ايده آل براي تزريق چربي چه كسي مي باشد؟

 

بطور كلي بهترين كانديد ها براي تزريق چربي عبارتند از:

 

A.      افرادي كه دچار چين و چروك، افتادگي يا اسكار در ناحيه صورت هستند.

 

B.      فرد درجاتي از پري و برجستگي و نماي جوان صورت خود را از دست داده باشد

 

C.      فرد از نظر جسماني سالم باشد

 

D.     فرد از نظر رواني يا ثبات(stable) باشد

 

E.      درخواست بهبود در ظاهر خود را داشته باشد

 

F.      انتظارات واقع گرايانه داشته باشد

 

G.     از ساير روشهاي درماني آگاهي داشته باشد.

 

 قبل از انجام تزريق چربي رعايت چه نكاتي توسط بيمار لازم است؟

 

A.      لازم است بيمار از وجود هر گونه آلرژِي (اعم از غذايي ، دارويي ، يا ساير عوامل محيطي) پزشك را مطلع سازد.

 

B.      درمورد كليه داروهايي كه مصرف مي كند(اعم از آنهائيكه طبق تجويز پزشك مصرف مي كند و يا بدون نسخه مصرف مي كند) پزشك خود  را مطلع سازد.

 

C.      از مصرف داروها يا تركيبات گياهي يا غذاهايي كه باعث رقيق شدن خون مي شوند خودداري نمائيد.

 

D.     از 2 هفته قبل از تزريق چربي ، از مصرف آسپيرين يا داروهاي حاوي آسپيرين يا ساير داروهاي ضد التهاب مانند بروفن ، ژلوفن ، ايندومتامين و ديكلوفناك و ... خودداري نمايد.

 

 آناتومي بافت چربي

 

علي رغم ديدگاههاي اوليه كه چربي را بافتي نسبتا خنثي و مجزا مي دانستند ، مشخص شده است كه چربي بافتي پرخون و از نظر متابوليك بسيار فعال مي باشد. علاوه بر نقش ساختماني ، بافت چربي به عنوان محلي براي ذخيره انرژي عمل مي كند. تصور عمومي بر اين است كه بعد از كامل شدن رشد دوران نوجواني تعداد سلولهاي چربي ثابت مي ماند. تغييرات حجم بافت چربي مربوط به اندازه سلولها و محتواي ليپيد كلي آنها مي باشد. سلولهاي چربي كه به وسيله ليپوساكشن يا ساير روشهاي جراحي خارج مي شوند، مجددا توليد نمي شوند. يا كاهش وزن كلي، سلولهاي چربي چروكيده شده و در حقيقت ممكن است تمايز خود را از دست بدهند.(dedifferentiation)  ، هر چند افزايش وزن قابل توجه مي تواند باعث تمايز مجدد (redifferentiatien)  سلولهاي چربي يا افزايش در حجم آنها شود.

 

بافت چربي شامل سلولهاي چربي با جدار سلولي نازك است كه در درون يك شبكه فيبروز قرار گرفته اند بدون اين فيبرهاي حمايتي ، سلولهاي چربي تمايل به كلاپس دارند(روي هم خوابيدن) ، يك شبكه حمايتي اضافي از ساختمان بافت همبندي باعث ايجاد سلولهاي چربي مي شود كه به وضوح قابل مشاهده مي باشند اگر هنگام برداشت چربي تا آنجائيكه بتوان اين ساختمان حمايتي و در نتيجه يكپارچگي ساختمان بافت چربي را بيشتر حفظ كرد، باعث مي شود كه حجم بيشتري از چربي ، در محل پيونده شده باقي بماند.

 

 مزاياي تزريق چربي چيست؟

 

1)     تزريق چربي مي تواند به ميزان قابل توجهي چين و چروكها و ساير نواقص پوست را كاهش داده يا برطرف نمايد. همچنين تزريق چربي مي تواند با ايجاد مجدد نماي خوشايند و دلپذير، ظاهر جوانتري را براي فرد ايجاد كند.

 

2)     وقتي چربي با ساير فيلرهاي بافت نرم مقايسه مي شود، عمده ترين مزيت آن اين است كه از بدن خود فرد گرفته مي شود و صد در صد طبيعي است و احتمال واكنش آلرژيك وجود ندارد.

 

3)     در مواردي كه قرار باشد تزريقي در لايه هاي عمقي و يا حجمي بيشتر از 10 سي سي انجام شود ، انتخاب اول تزريق چربي است.

 

4)     تزريق چربي ممكن است به تنهايي يا همراه با روش هايي مانند ليفت صورت يا ابرو انجام شود.

 

5)     از مزاياي ديگر چربي ، وجود منبع كافي آن در اكثر افراد براي تزريق در نواحي مورد نياز است.

 

6)     دوام چربي از بسياري از فيلرهاي قابل جذب (هيالورو نيك اسيد) بيشتر است.

 

7)     مناسب بودن هزينه ، كم عارضه بودن و قابل تكرار بودن آن به دفعات مورد نياز

 

 نتايج مطالعات جديد در مورد تزريق چربي كدام است؟

 

A.      در يكي از اولين مقالاتي كه در سال 2001 منتشر گرديد ، وجود سلولهاي بنيادي مولتي پتانسيل در بافت چربي اشاره شده است و در مطالعاتي كه بعد از آن در سرتاسر دنيا انجام گرديد، تائيد شده است كه در سلولهاي بنيادي بدست آمده از چربي در توليد بافت هاي جديد نظير استخوان ، غضروف ، عروق خوني ، اعصاب و پوست دخيل هستند.

 

B.      مطالعات اخير نشان داده است كه چربي با استفاده از كانون با نوك كند(blunt) بدست مي آيد و سانتريفوژ مي شود در مطالعات بافت شناسي ، 90 درصد سلولها زنده بوده اند و فعاليت آنزيمي سلول چربي نزديك بر نرمال بوده است.

 

 مراحل تزريق چربي به چه صورت است؟

 

تزريق چربي شامل مراحل زير است:

 

A.      مرحله اول - برداشت (harvesting) - ابتدا محلي را كه قرار است از آن برداشت چربي انجام شود را ضد عفوني كرده و تحت شرايط استريل ، بي حسي موضعي انجام مي شود و يا استفاده از سرنگ و كانول هاي مخصوص (شبيه كانول هايي كه در ليپوساكشن استفاده مي شود) چربي برداشت مي شود.

 

B.      مرحله دوم- پالايش (refinement) - چربي بدست آمده سانتريفوژ مي شود، اينكار باعث جدا شدن خون و ساير مايعات از چربي شده و چربي تغليظ شده و خالص تر بدست مي آيد.

 

C.      مرحله سوم- انتقال يا تزريق (transfer) - محلي را كه قرار است در آن تزريق چربي انجام شود با محلول ضدعفوني كننده شستشو داده و بي حسي موضعي انجام مي شود. سپس با استفاده از سرنگ انسولين و كانول هاي مخصوص (مانند Colman يا Amar) تزريق چربي بسته به محل مورد نظر، در لايه هاي مختلف انجام مي شود.

 

 آيا در تزريق چربي نيازبه بيهوشي هست؟

 

خير، تزريق چربي تحت بي حصي موضعي يا تزريق داخل وريدي داروي خواب آور و آرام بخش انجام مي شود و نيازي به بيهوشي كامل ندارد.

 

 محلهاي شايع براي برداشت چربي كدامند؟

 

قسمت تحتاني شكم ، پهلوها ، ران، باسن قسمت داخلي زانو

 

 طول مدت عمل چقدر مي باشد؟

 

بسته به ميزان تزريق، ممكن است 1تا3 ساعت طول بكشد.

 

 آيا براي تزريق چربي نياز به بستري مي باشد؟

 

خير اين عمل به صورت سرپايي انجام مي شود.

 

 تزريق چربي در ناحيه صورت در چند مرحله انجام مي شود و به طور متوسط در هر مرحله چند سي سي چربي تزريق مي شود؟

 

تزريق چربي در ناحيه صورت را به 3 مرحله يا سطح تقسيم نمود:

 

A.      مرحله حجم دهي (volumetric  foundation) اين مرحله توصيف كننده يك روش قابل اطمينان در افزايش چربي صورت است كه براي اكثريت افرادي كه حجم صورتشان را از دست داده مفيد مي باشند. در اين مرحله به صورت متوسط 5/14 سي سي چربي در هر دو طرف صورت تزريق مي شود

 

B.      مرحله بهسازي و ظريف كاري (refinement) معمولا بعد از اتمام مرحله اول كه حجم دهي است، بر اساس كمبود در نواحي خاصي از صورت فرد بر اساس نظر جراح چربي بيشتر در آن نواحي تزريق مي شود. در اين مرحله 11تا25 سي سي چربي در هر طرف صورت تزريق مي شود(البته با تشخيص پزشك)

 

C.      مرحله پيشرفته ( advanced ) اين مرحله بايستي توسط پزشكاني كه تجربه كافي در زمينه تزريق چربي دارند انجام مي شود و براي ظريف كاري بيشتر انجام مي شود در اين مرحله 2تا3 سي سي چربي در هر طرف صورت ترزيق مي شود.

 

 در كل تا حجم 50 تا 100 سي سي را مي توان براي تمام صورت تزريق كرد.

 

 آيا تزريق چربي ممكن است باعث تورم قابل توجه در محل تزريق شود؟

 

بله، عوامل موثر در اين تورم عبارتند از:

 

     مقدار چربي تزريق شده

 

         محلي كه چربي در آن تزريق مي شود

 

         تكنيك و ابزارهاي خاص مورد استفاده جهت تزريق

 

         داروهايي كه فرد مصرف مي كند

 

         سن و ساختار ژنتيك فرد

 

 مراقبت هاي بعد از تزريق چربي كدام است؟

 

         به فرد توصيه مي شود كه از وارد كردن فشار زياد به محل تزريق جهت جلوگيري از جا به جايي چربي تزريق شده به مدت 7 تا 10 روز خودداري كند.

 

         ممكن است در محل تزريق چربي و محلي كه چربي از آن گرفته شده دچار كبودي، تورم و  درد شويد. اين حالت طبيعي بوده و به تدريج در طي چند روز تا چند هفته برطرف مي شود(ميزان كبودي و تورم متناسب با مقدار چربي تزريق شده است ولي به طور معمول 2 هفته طول مي كشد.

 

         براي كاهش ورم و نيز تسريع بهبود آن در 3 روز اول بعد از تزريق، از كيسه آب يخ آزادانه در آن نواحي از صورت كه تزريق چربي انجام شده استفاده كنيد.

 

         جهت كاهش ورم بهتر است در چند روز اول بعد از تزريق چربي، هنگام خوابيدن زيرسرتان بلند باشد( حالت نيمه نشسته يا زاويه 45 درجه) و در صورتي كه مزاحمتي براي خوابتان ايجاد نكند، بهتر است به مدت يك هفته در اين حالت بخوابيد.

 

         براي كاهش ورم صورت، استفاده از نمك بايد محدود شود.

 

         در طي دوره استراحت و نقاهت خود در منزل، از انجام فعاليت هايي نظير نظافت و باغباني كه  نياز به خم شدن يا وارد كردن فشار دارند خودداري كنيد، زيرا اين مي تواند باعث تشديد ورم صورت طولاني تر شدن آن شود

 

         از انجام ورزش شديد به مدت يك هفته بايد خودداري شود در صورتي  كه عادت به ورزش كردن منظم داريد، بعد از چند روز مي توانيد ورزش هاي سبك تري ( به شرط آن كه موجب افزايش تورم صورت نشود) انجام دهيد.

 

         در محل تزريق چربي بخيه زده نمي شود و در نتيجه نيازي به كشيدن بخيه ونيز پانسمان كردن وجود ندارد.

 

         در صورت لزوم 24 ساعت بعد از تزريق چربي ، آرايش كردن مانعي ندارد.

 

         اگر چه عفونت نادر است، آنتي بيوتيك خوراكي (نظير سفالكسين) قبل و بعد از عمل تحويز مي شود( از شب قبل از عمل تا 7 روز بعد از تزريق) معمولا براي كنترل درد نيازي به داروي مخدر نيست و استفاده از استامينوفن كافي خواهد بود.

 

 پايداري چربي تزر يق شده به چه صورت است و آيا نتايج تزريق چربي ماندگار است؟

 

بعد از فروكش كردن ورم، قوام چربي پيوند شده عمدتا شبيه بافت ميزبان مي شود تا اين كه كيفيت ساختماني بافت چربي را حفظ نمايد. با تزريق چربي به صورت قطعات كوچك در لابه لاي قطعات بافت دريافت كننده چربي  به صورت يكپارچه مي شود و نظير بافتي كه در آن تزريق شده حس مي شود. بعضي از بيماران تصور مي كنند كه تزريق چربي ماندگار نيست، هر چند اين تصور صحيح نيست در حقيقت وقتي تزريق چربي به طور صحيح انجام شود درصدي از سلول هاي چربي تزريق شده زنده مي مانند و ماندگار خواهند بود . ازآنجايي كه بعضي از سلول هاي چربي از بين مي روند، اين تمايل وجود دارد كه تصحيح بيش از حد (overcorrection) يا تزريق بيش از حد مورد نياز انجام شود، تا بعد از گذشت چند هفته نتايج نهايي مطلوب تر به دست آيد. ماندگاري چربي در نواحي اي از بدن كه حركات محدودتري دارند( مانند گونه ها و پشت دست ها) بيشتر است و در نواحي اي از بدن كه دائما در حركت مي باشند (مانند لب و دهان) كمتر است.

 

گاهي اوقات براي حصول نتايج ماندگارتر نياز به چند جلسه تزريق چربي داريم.

 

 در اكثريت بيماران اثرات دراز مدت تزريق چربي به صورت است؟

 

اكثر بيماراني كه تزريق چربي را انجام مي دهند از نتايج عمل راضي مي باشند. در بسياري از بيماران تزريق چربي مي تواند به مقدار قابل توجهي چين و چروك و افتادگي صورت را كاهش دهد. لازم به توضيح است كه تزريق چربي باعث بهبود 100درصد چين و چروك اسكارها، گونه هاي فرو رفته و لب هاي كوچك در تمامي بيماران نمي شود.در بعضي از بيماران اثرات تزريق چربي براي مدت يك سال با بيشتر باقي مي ماند معمولا چربي به آهستگي توسط بدن جذب مي شو د، اگر چه ميزان جذب متغير بوده و غالبا پيشگويي آن امكان پذير نمي باشد.اما در بسياري از بيماران ممكن است حداقل نيمي از چربي تزريق شده در طي مدت 6 ماه جذب شود. تقريبا در تمامي بيماران مقداري از چربي تزريق شده به طور دائم باقي مي ماند، هر چند اين مقدار از بيماري به بيمار ديگر متفاوت بوده و ممكن است براي برطرف كردن كامل چين و چروك و افتادگي پوست تزريق دوم و در بعضي موارد تزريق سوم لازم باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.